”En mä nyt kerkiä siellä somessa roikkumaan, kun on töitäkin tehtävänä.”

Monelle yrittäjälle nettisivujen päivittäminen ja sosiaalisen median kanavien käyttö (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn) ovat normaaliin arkityöhön kuulumatonta ja ylimääräistä vaivaa aiheuttavaa. Joskus varsinainen työ on niin itsestään selvää, ettei yrittäjä tule ajatelleeksi tarpeeksi omaa näkyvyyttään netissä ja somessa. Jokaisen yrittäjän kannattaisi kuitenkin säännöllisesti tarkistaa omien nettisivujensa sekä somekanaviensa tila; mitä asioita voisi parantaa tai tehdä asiakkaita houkuttelevammin? Pienellä pohdinnalla ja suunnittelulla on mahdollista saada aikaan merkittäviäkin muutoksia ja näkyvyyttä yrityksellesi, joka lopulta kilisee iloisesti kassaasi.

”Ne sivut tehtiin ammattilaisen kanssa viisi vuotta sitten, eikä meillä ole mikään muuttunut.”

Tosiasia nykyään on se, että ostaminen on siirtynyt verkkoon. Tarvitessaan jotakin tuotetta tai palvelua ihmiset googlaavat. He hakevat tietoa, kysyvät kavereilta somessa, etsivät suosituksia – ja usein vieläpä älypuhelimilla. Ei ole väliä, onko kyse yrityksen tarpeista vai omista kiinnostuksen kohteista, netin kautta tehdään ensimmäinen karsinta – ja usein jo ostopäätöskin.

Sillä on todella suuri merkitys, ovatko sivusi ajantasaiset, selkeät ja optimoitu mobiililaitteilla toimiviksi. Jos viimeiset ajankohtaiset uutiset sivuillasi ovat vuodelta 2018 tai sivut muuten vanhannäköiset tai tiedot hankalasti löydettävissä, olet vaarassa menettää asiakkaita.

Sivujen pitää nousta hakutuloksissa ensimmäisten joukossa esiin. Sivuilta pitää löytyä kaikki mahdollinen tieto hinnoista lähtien ja varsinkin yhteydenottotiedot helposti. Jos et nouse näkyville, ja tuotteesi ja palvelusi eivät ole houkuttelevia, asiakas on yhdellä klikkauksella muualla.

Haluatko tulla löydetyksi? Haluatko kasvattaa myyntiäsi?

Ota hetki aikaa ja tee pieni tutkimus. Kuvittele olevasi ostaja, joka ei tiedä sinusta ja yrityksestäsi mitään. Mieti, mikä on asiakkaan tarve, johon hän voisi palvelujasi tai tuotteitasi etsiä. Millä hakusanoilla hän etsisi? Tee hakuja googlessa. Tuleeko sinun sivusi esiin – alkupäässä, parin sivun päästä vai ei ollenkaan? Mitä hakutulosten alkupäässä nousee silmiesi eteen?

Seuraavaksi mene omille nettisivuillesi edelleen ostajan lasit päässä. Mitä sivuillasi ensimmäisenä tarjotaan? Selkeästi tuotteitasi tai palvelujasi? Vai historiaa juurta jaksaen vuodelta 1934, kun isoisoisäsi perusti firman? Oletko auttamassa asiakasta hänen ongelmassaan, johon hän etsii ratkaisua? Vai luetteletko tuotteisiisi tai palveluihisi liittyen kaikki tekniset faktat ja nippelitiedon?

  • Asiakas haluaa saada taulun seinään. Tarjoatko hänelle ”18 V XR Li-Ion iskuporakone 5,0 Ah;n XR Li-Ion –akkuteknologialla” vai ”Tällä laitteella saat ripustuskoukun seinään kuin seinään”?
  • Asiakkaalla särkee päätä ja niska on jumissa etätöiden tekemisestä. Kerrotko pystyväsi helpottamaan hänen oloaan, koska olet erikoistunut niskavaivojen hoitamiseen vai luetteletko ensimmäisenä ammattiosaamisesi, diplomisi, käymäsi kurssit ja koulutukset?
  • Asiakas haluaa viedä isoäitinsä syömään äitienpäivän kunniaksi. Kerrotko hänelle menuvaihtoehdoista kauniilla kuvilla höystettynä hintojen kera? Kerrotko ravintolan esteettömyydestä tai lapsiystävällisyydestä? Vai onko sivulla maininta ”Tarjoamme hyvää kotitekoista ruokaa joka päivä”, ja ajattelet, että kaikkihan sen nyt tietää, mitä meillä tarjotaan.

Sait varmaan ajatuksesta kiinni, oli tuotteesi tai palvelusi mikä tahansa. Tutki itse sivujasi ja käy myös kilpailijoittesi sivuilla katsomassa, miten he ovat asiat esille tuoneet. Pyydä vaikka muutamaa ystävää tai asiakasta antamaan palautetta nettisivuistasi.

Laita sen jälkeen havaintojesi ja saamasi palautteen perusteella perusasioita kuntoon. Ovathan yhteystiedot ja aukioloajat helposti näkyvillä joka sivulla? Onko asiakkaan tiedonsaanti tuotteista ja palveluista helppoa ja selkeää? Ovatko sivut selkeät ja houkuttelevat vai rönsyilläänkö siellä paikasta toiseen, ja palveluja saa etsiä ties mistä alasivuilta kolmen linkin takaa?

Panosta hyvälaatuisiin kuviin

Nettisivuilla tärkeitä asioita ovat selkeys ja hyvälaatuiset kuvat. Kuvien pitää herättää positiivista tunnetta ja olla houkuttelevia. Tänä päivänä hyvälaatuisella kännykkäkamerallakin voi saada otettua erittäin käyttökelpoisia kuvia, kun hieman miettii kuvausta.

Valaistus pitää olla kohdillaan. Taustalta ikkunoista tulviva valo saattaa jättää itse kohteen pimentoon. Ylivalottuminen voi myös polttaa kohteen kuvasta epäselväksi. Ja heijastukset peileistä tai ikkunoista voi aiheuttaa hassuja kummituksia kuvaan.

Mieti myös kuvan sommittelua. Taustalla näkyvä tiskivuori ei välttämättä ole houkuttelevin asia kahviossa. Tai purkamattomat tavaralaatikot hyllyrivien välissä. Millainen ilme asiakaspalvelijalla on kuvassa? Onko hän hymyilevä ja ostamaan kutsuva vai kyllästyneen oloinen, että älä nyt minusta kuvaa ota?

Kuvia kannattaa olla myös reilusti erilaisista tilanteista tai kohteista valmiina. Silloin on helppo tehdä nopeasti joku päivitys nettisivuille tai somekanaviin, kun ei kiireessä tarvitse ruveta etsimään tai ottamaan kuvaa. Moni valokuvaajakin tarjoaa palvelujaan yrityskuvauksiin. Pieni satsaus kuviin voi tulla moninkertaisena takaisin kassaasi.

Pikavinkit somekanaville

Sosiaalisen median kanavat ovat nousseet merkittäväksi markkinointikanavaksi yrityksille. Välttämättä maksullista markkinointia ei edes tarvita, jos sisältö on muuten asiakkaita kiinnostavaa ja julkaisuja jakamaan houkuttelevaa. Vaikka kanavat ovat sosiaalisia ja siellä julkaisujen ”elinikä” on melko lyhyt, niin ei kannata ahdistua siitä, että siellä täytyisi jatkuvasti roikkua. Näillä muutamilla vinkeillä voit jo saada näkyvyyttä ja asiakkaita lisää.

  • Tee julkaisusuunnitelma. Riippuen omasta yritystoiminnastasi ja palveluistasi, voi riittää julkaisu kerran viikossa tai jopa kahdessa. Valmiin suunnitelman kanssa tiedät, mitä julkaiset. Viikon ruokalista? Huomionherättäjä? Kysely? Tuleva tapahtuma? Lisäksi voit tehdä suunniteltujen julkaisujen lisäksi ajankohtaisjulkaisuja, jos tilanne niin vaatii. Kun sinulla on suunnitelma, ei tarvitse hautoa jatkuvasti takaraivossa ”pitäis ja pitäis..” Käytä Facebookissa ajastusmahdollisuutta. Instagramia vartenkin on omat ajastuskeinot yritystileille.
  • Kuvat kuvina. Tekstiä saa ja pitääkin olla julkaisussa, mutta ei itse kuvissa. Kerro tekstissä asia mielenkiintoisesti ja lukemaan houkuttelevasti. Panosta ensimmäiseen lauseeseen! Pysäytä asiakas julkaisun äärelle, jolloin työkalu havaitsee tuon ja algoritmiensa kautta nostaa julkaisuasi useammalle näkyviin. Kuvien laadun ja kiinnostavuuden kanssa kannattaa myös olla tarkkana.
  • Videot ja monikuvajulkaisut. Sama juttu tässäkin; jos asiakas jää katsomaan videota tai selaamaan kuvia, niin algoritmityökalut nostavat kiinnostavaa sisältöä useammallekin ihmiselle näkyviin. Videot voivat olla nopeita live-videoita tai ne voivat olla hyvin valmisteltuja opas- ja vinkkivideoita tai esittelyvideoita yrityksestäsi. Älä ota itseäsi liian vakavasti, höystä videot huumorilla ja ole oma itsesi. Valokuvajulkaisuissa voit tehdä esimerkiksi ennen ja jälkeen – kuvasarjoja ja työvaiheittain eteneviä kuvia.
  • Käytä hashtageja #. Somekanavista erityisesti Instagram pyörii hashtagien, eli aihetunnisteiden avulla. Julkaisussa olisi hyvä olla vähintään 8 tai enintään 29 aihetunnistetta. Mieti, mitkä kaikki #:it voisivat olla sellaisia, joita mahdolliset asiakkaasi voisivat seurata? Esimerkiksi kangasalalainen ravintola, joka tarjoaa päivän erikoisuutena jonkun lähiraaka-aineista tehdyn kuharuoan: #omayritys #ravintola #kangasala #visitkangasala #visittampere #visitpirkanmaa #lähiruoka #menu #kala #kuha #syödäänyhdessä #herkkua… Pohdi ja kirjoita hashtag-lista valmiiksi puhelimen muistioon, niin se on helppo sieltä kopioida julkaisuun. Facebookissa aihetunnisteet eivät ole niin tehokkaassa käytössä, mutta 2–6 hashtagia voi hyvin Facebook-julkaisuunkin laittaa. Hyvällä hashtag-valinnalla, kiinnostavalla persoonallisella kuvalla ja tekstillä voi julkaisusi levitä viraaliksi ja saat näkyvyyttä todella nopeasti ja helposti. Hyvänä esimerkkinä tästä on Tam-Silkin viimesyksyinen mainos, joka levisi kulovalkean tavoin joka mediassa.
  • Houkuttele ihmiset kommentoimaan julkaisuja. Mitä enemmän saat aikaan keskusteluja ja kommentointia, sitä enemmän julkaisusi näkyvät ihmisille. Mieti julkaisuihisi sarja kysymyksiä, jotka julkaiset viikon tai kahden välein: ”Kummasta tykkäät enemmän – suklaakakusta vai mansikkakakusta ja miksi?”, ”Mikä on paras muistosi liittyen tapahtumaamme?”, ”Kenen kanssa haluaisit nauttia asiakkaanamme ja miksi?” tai esimerkiksi ”Millainen on mielestäsi paras asiakaskokemus alamme yrityksessä?”

Laita nyt nettisivusi ja somekanavasi kuntoon!

Nyt on aika katsoa tulevaisuuteen ja suunnitella, miten palvelet asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla ja miten houkuttelet uusia asiakkaita. Päivitä kotisivusi ajan tasalle ja tee julkaisusuunnitelma somekanavien käyttöön. Omaksu ennakoiva ote tulevaisuuteen ja varmista oman ja yrityksesi menestyminen. Maailma ei pysähdy koronaepidemiaan, siksi nyt onkin oivallinen hetki etsiä uusia ratkaisuja ja vaihtoehtoja tulevaisuutta ajatellen. Ihmiset tarvitsevat tuotteita ja palveluita jatkossakin – ole sinä se, joka on valmiina löydettäväksi!


Kirjoittaja:
Outi Pettersson, Visit Kangasala

Mikäli kaipaat apua oman yrityksesi netti- tai somenäkyvyyden kanssa, ota rohkeasti yhteyttä!

Business Kangasalan maksuttomia Some- ja markkinointiklinikoita jatketaan taas syksyn tullen. Noin tunnin kestävä klinikka-aika voidaan toteuttaa turvallisesti toimistolla tai etätyökalujen välityksellä. Klinikat on suunnattu erityisesti matkailutoimialan yrittäjille, niin aloittelijoille kuin tottuneemmillekin käyttäjille.

Some- ja markkinointiklinikalla analysoidaan ensin yrityksen nettisivujen ja somekanavien nykytila. Sen jälkeen yhdessä yrittäjän kanssa pohditaan niihin parannuksia. Saat konkreettisia vinkkejä siitä, miten pienilläkin asioilla voit lisätä yrityksen kiinnostavuutta ja houkutella lisää asiakkaita.

Klinikkavaraukset suoraan sähköpostilla: outi.pettersson@visitkangasala.fi

Esa Lehto osallistui some- ja markkinointiklinikalle pohtimaan yrityksenä Esarentin asioita Outi Petterssonin kanssa.

Some- ja markkinointiklinikka jalkautui myös Kirpputori Outolinnun luokse. Kuvassa Anu Hämäläinen ja Sirpa Tuokko.