Perinteikäs liikelahjatalo Topwise Kangasalan Tykkitiellä sai kuusi vuotta sitten uuden omistajan Tuija ”Tuikku” Alakalhunmaan, joka rakastaa ideoimista – on kysymyksessä sitten uusi tapa saada yritysnäkyvyyttä, yrityksen ”muistijäljen” vahvistaminen tai asiakkaiden ja henkilökunnan muistaminen merkkipäivinä. Myös työvaatteet ovat hyvin tärkeä osa liiketoimintaa.

Koko ikänsä myynnin ja markkinoinnin parissa työskennelleestä Tuija Alakalhunmaasta tuli yrittäjä pitkän pohtimisen ja onnekkaan ajoituksen seurauksena.

– Olin ennen Topwisea töissä muun muassa RTK-palvelulla kymmenen vuotta, josta Tampereen yksikön päällikkönä kuusi vuotta. Lisäksi olen ollut aika paljon myynti- ja markkinointitehtävissä. Pitkään ajattelin, että olisi kivaa tehdä jotakin omaa juttua. Siihen tuli tilaisuus, kun Topwise oli Viestinvaihdossa myynnissä, hän kertoo.

Liikelahja jättää yrityksestä muistijäljen.

Tuija Alakalhunmaa on aina tykännyt myymisestä. Myös yrityksessä työskentelevä tytär Tiia Alakalhunmaa on äitinsä mukaan hyvin myyntihenkinen, mistä kertoo tyttären työkokemus muun muassa puhelinmyyjänä.

– Mielestäni jokainen ihminen myy jotakin; parisuhteessakin pitää myydä puolisolle omia ideoita. Silti, jos joku olisi sanonut minulle ennen Topwiseä, että minusta tulee liikelahjakauppias, olisin nauranut, hän hymyilee.

– Nyt mietin, miten kukaan voi elää ilman näitä tavaroita. Yritykset jäävät usein mieleen antamalla jotakin. Toki muistijälki riippuu siitä, mitä annat, miten, miksi ja missä tilaisuudessa. Jos lahjoitat työntekijöille tykypäivänä juomapullon ja hikipyyhkeen, vahvistat mielikuvaasi hyvänä työnantajana, hän havainnollistaa.

Liikelahjat ja jakotavarat ovat keino erottua muista yrityksistä, joten Tuija Alakalhunmaa kannustaa hankkimaan erilaisia tuotteita kuin kilpailijoilla.

– Eräs asiakkaani halusi tapahtumaan jotakin ekologista jaettavaa ja osti lyijykyniä, jotka voi istuttaa, hän kertoo.

”Eräs asiakkaani halusi tapahtumaan jotakin ekologista jaettavaa ja osti lyijykyniä, jotka voi istuttaa.”

Ekologiset tuotteet kiinnostavat.

Tänä päivänä liikelahjatalojen tavaravalikoima on huikea, ja asiakkaalla on usein jo ennen liikelahjakauppiaan kanssa asioimista selkeänä mielessä, mitä haluaa. Haastattelua marraskuussa tehdessä Topwisestä kysytään paljon muun muassa huopia sekä juoma- ja termospulloja.

– Enää ei kysytä vain tiettyjä tuotteita, vaan pinnalla ovat ympäristöasiat ja ekologiset tuotteet, Tuija Alakalhunmaa valottaa liikelahjatrendejä.

Liikelahjojakin enemmän Topwise myy tekstiilejä kuten työvaatteita, huomiovaatteita, t-paitoja ja pipoja eri alojen ammattilaisille kuten esimerkiksi kokeille, kosmetologeille ja autonkuljettajille sekä messujaettavaa. Näkyvästi yrityksen logolla merkatut työvaatteet toimivat myös markkinointikeinona.

– Yksi koulutuksia ja valmennuksia pitävä asiakkaani kertoi, että oli saanut yrityksen tekstiilit päällä kouluttaessaan kolme diiliä sanomatta sanaakaan, hän huomauttaa.

Kilpailussa pärjää asiakaspalvelulla, ideoilla ja markkinoinnilla.

Henkilökohtaisen asiakaspalvelun ja ideoinnin lisäksi Topwise pärjää kilpaillulla alalla markkinoimalla aktiivisesti tuotteita sosiaalisessa mediassa.

– Olemme Facebookissa ja Instagramissa, jossa esittelemme vähintään kolme kertaa viikossa ideoitamme. Meidän nettisivummekin ovat erilaiset kuin kilpailijoilla, Tuija Alakalhunmaa kertoo. Hän ei pelkää laittaa itseään likoon, vaan esiintyy ja hulluttelee itsekin yrityksensä mainoskasvona.

– Lisäksi BNI on hyvä kanava verkostoitua ja saada uusia asiakkaita. Suurin osa asiakkaista tulee meitä suosittelevien asiakkaiden kautta, ja tällaiset asiakassuhteet myös kestävät kauan. Pitkäaikaisten asiakkaiden kanssa palaveeraamme muutaman kerran vuodessa ja käymme läpi tulevat tapahtumat ja muut tarpeet hyvissä ajoin. Meiltä ei ole pakko ostaa, vaan kerromme mielellämme, mitä meillä on ja vinkkaamme uusista ajatuksista.

Erityisen ylpeä Tuija Alakalhunmaa on palautteesta, jossa Topwisea kiitellään ideoista.

– ”Meillä kasvaa ideoita” on myös meidän sloganimme, hän toteaa.

Yrittäjän ei kannata stressata turhasta.

Vaikka yrityksen tilanne näyttää nyt hyvältä, kuuteen vuoteen mahtuu myös haasteita.

– Myyntityö piti aloittaa aivan alusta, koska yrittäjäpariskunta oli ollut lopettamismielellä jo jonkin aikaa. Pirkanmaalla lämmetään aika hitaasti uusille asioille, joten meni viisi vuotta, ennen kuin näin, tuleeko tästä mitään. Pitkät asiakassuhteet auttoivat kuitenkin alusta asti.

– Myyntityössä pitää myös tehdä joka päivä tulosta, sillä kukaan ei maksa minulle palkkaa. Se tekee yrittäjyydestä mielenkiintoista. En voi tietää kuukautta etukäteen, mitä on tulossa. Toisaalta olen myös luonteeltani sellainen, että hakeudun haasteisiin. Minua ei ennakoimattomuus hirveästi stressaa. Jos stressaa, se vaikuttaa myyntityöhön, Tuija Alakalhunmaa kertoo.

Hän tykkää yrittäjyydessä myös vapaudesta tehdä itsenäisiä päätöksiä, ovat ne sitten hyviä tai huonoja.

– Kun teen päätöksen, teen sen nopeasti. Päätöksen tekemisessä ei tarvitse kysellä keneltäkään – meni se sitten syteen tai saveen.

”Jos tykkäät työstäsi ja teet sitä intohimolla, se näkyy myös asiakkaalle.”

Intohimo näkyy työssä ja tuloksessa.

Vaikka Topwise sijaitsee Kangasalla, Tuija Alakalhunmaa asuu itse Tampereen keskustassa ja kuuluu Kangasalan yrittäjiin. Järjestelyn selittää Kangasalla sijaitseva vapaa-ajan asunto, jossa hän viihtyy perheensä kanssa vapaa-ajallaan yli puolet vuodesta.

Kehitettävääkin löytyy.

– Kangasalan yrittäjät ja kaupunki voisivat järjestää lyhyitä bisnestapaamisia mielenkiintoisten aiheiden ympärille, jotta yritykset verkostoituisivat enemmän. Olemme järjestäneet täällä Tykkitiellä minuuttitreffit, joissa kaupunki oli mukana. Olisi hienoa, jos Kangasalla olisi pysyvä aamukahvipaikka samaan tapaan kuin autoilijoilla, jotka käyvät huoltoasemalla kahvilla, hän ehdottaa.

– Yrittäjän pitää myös auttaa itse itseään. Jos yritykselle kannetaan apua niskaan eikä yrittäjä tee itse mitään, ei hyötykään ole pitkäaikainen.

Yrittäjyyttä miettiviä hän kannustaa tekemään sitä, mihin on oikeasti imua.

– Kannattaa miettiä ala tarkkaan, sillä kun tykkäät työstäsi ja teet sitä intohimolla, se näkyy myös asiakkaalle. Jos jatkat vanhempiesi yritystä etkä pidä siitä, ei yritykselläkään mene hyvin. Eikä haittaa, jos on rohkea ja hiukan hullu – tai ehkä paljonkin, hän hymyilee.

Uusia ideoita Tuija Alakalhunmaa saa eri alojen messuilta. Akkuja hän lataa vapaa-ajallaan matkustelemalla lämpimissä maissa, mökillä miehensä kanssa puuhastellen ja harrastamalla aktiivisesti liikuntaa.

Hänen mielestään yrittäjän ei tarvitse tehdä töitä 24/7, vaan kahdeksasta neljään työaikaa yleensä riittää.

– Onneksi on joustava työnantaja, joka antaa pitää lomaa milloin haluan. Tosin hän ei maksa siitä palkkaa, hän velmuilee.

Topwise
Topwise Oy  |  topwise.fi  |  Tykkitie 1  |  36240 Kangasala  |  040 518 1101

Teksti
Eila Lokka, Enerzia Koulutus ja Viestintä