Maailma muuttuu – valo pysyy:
Uudistunut Neonelektro Oy panostaa osaamiseen ja ketterään palveluun

Kohta viisikymppinen valomainostehdas Neonelektro Oy elää yläotsikon sloganiaan todeksi joka päivä. Vaikka kilpailu kiristyy, perheyhtiö pysyy mukana uudistumalla ja opettelemalla rohkeasti uutta.

Neonelektro syntyi, kun Tammerneonin perustajiin kuulunut Kai Lundqvist möi osuutensa siitä ja perusti uuden yhtiön vuonna 1973. Lähes viisikymppinen yritys työllistää tänä päivänä 15 henkilöä.

– Olemme selättämässä koronapandemian yllättävän pienin vaurioin, koska noudatimme tiukasti rajoituksia. Vuosi sitten teimme tappiota, nyt teimme voittoa koronasta huolimatta, Neonelektron hallituksen puheenjohtaja Pekka Makkonen Hän omistaa yhtiön yhdessä vaimonsa Satu Makkosen ja perustajan pojan Jari Lundqvistin kanssa.

Koronapandemia mahdollisti uudistumisen

Neonelektro on uudistunut merkittävästi syksyn 2020 aikana. Makkosen oma poika Tino Makkonen aloitti yrityksessä myyntipäällikkönä ja yhtiökumppanin Jari Lundqvistin poika Lauri Lundqvist tehdaspäällikkönä. Hän edustaa jo kolmatta sukupolvea Neonelektron palveluksessa.

– Molemmat ovat tehneet valomainoksia pikkupojasta lähtien, joten he ovat innokkaita tarttumaan toimeen, Pekka Makkonen toteaa tyytyväisenä.

Neonelektro on käyttänyt korona-ajan yrityksen toiminnan kehittämiseen.

– Olemme uudistaneet ja konkretisoineet strategiaamme sekä panostaneet tehtaan tehokkuuteen, myyntiin, markkinointiin ja konseptointiin. Niinpä olemme valmiina, kun korona hellittää. Monilla yrityksillä on patoutunutta tarvetta valomainosten, opasteiden ja ilmeenuudistusprojektien toteuttamiseen, Makkonen ennustaa.

– Korona-aika on ollut monelle yritykselle onnenpotku, koska se ansiosta on jouduttu pysähtymään ja miettimään yrityksen vahvuuksia ja sitä, mihin seuraavaksi suunnataan.

Pekka Makkonen on ylpeä Neonelektron osaavasta ja sitoutuneesta henkilöstöstä: ”Ihmiset ovat tärkein voimavaramme, sillä he tekevät työt, eivät vain koneet.”

Kiinnostavia asiakastöitä laidasta laitaan

Pekka Makkonen kertoo, että Neonelektron pärjää kilpailluilla markkinoilla panostamalla osaamiseen ja ketteryyteen. Jälkimmäisessä auttaa koko maan kattava kumppaniverkosto, jolle yhtiö tekee alihankintana valomainoksia. Kumppanit taas auttavat isommissa asennusprojekteissa.

Valomainosteiden ja opasteiden lisäksi Neonelektro tekee valotaidetta ja mitä erilaisempia valoprojekteja.

– Olemme tehneet Jyväskylän kaupungille valaistuja opasteita, jotka ovat kuin valotaideteoksia. Tieto-osakeyhtiölle toteutimme todella ison valotaideteoksen. Erikoisimpiin kuuluu Sariolan tivolille tehty kevytmetallilevyyn upotettu valoinstallaatio, joka antaa tivolilaitteelle lisää bling blingiä.

R-kioski on ollut Neonelektron asiakkaana yli neljäkymmentä vuotta.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Arvojen mukaista arkea

Neonelektron arvot ovat rohkeus, rehellisyys ja välittäminen. Yritys pyrkii toimimaan arvojensa mukaisesti kaikissa tilanteissa.

– Rohkeus tarkoittaa sitä, että pyrimme tekemään asiakkailleen poikkeuksellisia ja erilaisia ratkaisuja sen sijaan, että tukeutuisimme aina vanhaan. Näin opimme itsekin uutta, Makkonen sanoo.

– Rehellisyys näkyy siinä, että toimimme suoraselkäisesti asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa ja olemme avoimia sisäisessä viestinnässä. Lupaukset pidetään. Kun välitämme työntekijöistämme, he välittävät siitä, mitä tekevät. Kun tekemisessä on välittämistä mukana, tehdään asiat hyvin asiakkaidenkin suuntaan.

Digitalisaatiota ja interaktiivisia opasteita

Valomainosala on muuttunut viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana suurin harppauksin. Neonputket on korvattu energiatehokkailla ledeillä ja rajojen avautuminen EU:n myötä on tuonut kilpailijoita muista EU-maista kuten Baltiasta.

Myös suomalaisten valomainosyritysten määrä on vähentynyt ja yritysten keskikoko kasvanut. Tuotantomenetelmien ja -laitteiden kehitys on nostanut valomainosyritysten tuottavuutta merkittävästi.

Suurin muutos viime vuosien aikana ovat tulleet digitaalisten näyttöratkaisujen ja interaktiivisuuden myötä.

– Tulevaisuudessa lisätty todellisuus yhdistettynä opasteisiin ja valomainoksiin yleistyy. Lisättyä todellisuutta käytetään jo jonkin verran. Esimerkiksi interaktiivista opastetta tai näyttötaulussa voi näkyä kännykän kautta lisäinformaatiota ja muuta lisättyä todellisuutta, Makkonen kertoo.

Neonelektron tehtaalla pellistä, akryylistä ja muovista luodaan monenlaisia loistavia kirjaimia ja muotoja.

Yrittäjäyhteistyöllä vahvempi ja osaavampi Kangasala

Pekka Makkonen on tyytyväinen Kangasalan sijaintiin ja toivoo, että sitä rummutettaisi laajemminkin.

– Tampereen, Pirkanmaan ja koko Suomen talousaluetta ajatellen kaupungilla on ideaali sijainti. Tästä on kohtuulyhyt matka asennuskeikoille Turkuun, Helsinkiin, Kouvolaan ja niin edelleen.

Neonelektrolla on suunnitelmia paikallisten metallialan yritysten kanssa tuotannollisesta yhteistyöstä.

– Lisäksi voisimme yhdistää voimamme pienempien yritysten kanssa markkinointiin, myyntiin ja yrityksen kehittämiseen liittyen. Tässä tarvitaan Business Kangasalan apua. Jos vastuu työnnetään yrityksille liian aikaisessa vaiheessa, hyväkin idea tyrehtyy, Makkonen toteaa.

– Tämä vaatii resursseja, rahaa ja panostusta, mutta tuo rahaa takaisin. Yritysten kehittämiseen panostaminen on kannattava investointi.

Kaikki Neonelektron tuotteet valmistetaan omalla tehtaalla Lentolassa.

 

Teksti: Eila Lokka
Kuvat: Ismo Santapukki

 

© Business Kangasala 2024 Creative Crue