Kangasalalainen Finture Oy valloittaa maailmaa elementti kerrallaan
17.6.2025Kangasalan Ilkossa päämajaansa pitävässä Finture Oy:ssä eletään jännittäviä aikoja yrityksen valmistautuessa 28.–31.10.2025 Saksan Kölnissä pidettäville urheiluun ja vapaa-aikaan keskittyville FSB-messuille. Alan kansainvälisten suurmessujen järjestäjä kiinnostui Finturen Street Unit -skeittielementtisarjasta niin paljon, että tarjosi yritykselle valtavaa, yli 400 m²:n kokoista osastoa autenttisen skeittiparkin rakentamiseksi. Finturen osasto on osa messuohjelmaa, ja yleisö pääseekin ihastelemaan paikallisten huippuskeittaajien esityksiä.
Kutsu messuille ei tullut sattumalta, sillä yrityksen kärkituote Street Unit -skeittielementit ovat saaneet hiljattain pitkäaikaisen määrätietoisen tuotekehitystyön tuloksena merkittävän tunnustuksen laadustaan.
– Saimme siirrettävälle skeittielementtisarjallemme ensimmäisenä valmistajana TÜV-sertifioinnin, joka merkitsee tuotteen täyttäneen sille asetetut korkeat turvallisuus- ja laatuvaatimukset. Sertifioidun tuotteen pitää esimerkiksi kestää äärimmäisen kovaa rasitusta rikkoutumatta. Käytännön kestävyyskokeiden lisäksi tuotevalmistajan organisaation ja toiminnan on myös läpäistävä tiukka auditointi osana sertifiointiprosessia, Finturen myyntijohtaja Emilia Jokijärvi kertoo.
Siirrettävyytensä ansiosta skeittielementit sopivat mainiosti osaksi julkisten kaupunkiympäristöjen suunnittelua. Pääasiassa teräksestä valmistetut näyttävät tuotteet ovat käytännössä täysin rikkoutumattomia ja näin ollen myös vapaita ilkivallan aiheuttamista harmeista. Testauksessa erityiskiitosta elementit saivat muun muassa matalasta melutasostaan, joka on merkittävä seikka julkisten kaupunkiympäristöjen käyttöä ajatellen.
– Liikuntavälineiden sijoittaminen urbaaniin ympäristöön on aina omalla tavallaan haasteellinen projekti, sillä suunnittelussa on otettava huomioon paljon erilaisia asioita, kuten esimerkiksi käyttöturvallisuus, välineidän kestävyys ja kunnossapito sekä käytön aiheuttama melurasite. Tunnemme omat tuotteemme läpikotaisin, ja tarjoammekin asiakkaille avaimet käteen -tyyppisen palvelun suunnittelusta aina käyttöönotto-opastukseen asti asiakkaan määrittelemien reunaehtojen ja toiveiden mukaisesti, tuotepäällikkö Jussi Mäenpää täsmentää.
Skeittielementit sopivat julkisille paikoille erinomaisesti myös monikäyttöisyytensä ansiosta, sillä esimerkiksi puistonpenkkiä muistuttava CHILL-elementti ei vain muistuta penkkiä, vaan myös toimii aidosti sellaisena.
– Skeittauskulttuuriin on kuulunut aina oleellisena osana skeittaukseen soveltuvien paikkojen aktiivinen etsiminen. Harrastajat ovatkin etsineet tyypillisesti käyttöönsä erilaisia tasoja ja kaiteita, jolloin yhteentörmäyksiltäkään ei ole aina vältytty. Street Unit -elementtien ansiosta sama kaupungin kävelykadulle tai vaikkapa lähiliikuntapuistoon sijoitettu elementti voi toimia sujuvasti sekä skeittauskäytössä että rentoutumisessa perinteisen puistonpenkin tapaan, eikä se takuulla hajoa kovemmassakaan käytössä, sillä siihen vaaditaan jo järeitä työkaluja ja pahantahtoisia pyrkimyksiä, Emilia jatkaa pilke silmäkulmassa.
Tuotteiden suunnittelun luonnollisena perustana on ollut alusta pitäen käyttäjälähtöisyys, ja tätä Finture-tiimissä onkin edustanut ex-ammattiskeittaaja ja nykyinen maisema-arkkitehti Janne Saario, joka on suunnitellut kymmeniä erilaisia skeittipuistoja.
– Sanomattakin on selvää, että Jannen mukanaolo on ollut korvaamaton osa tuotekehitystyötä, sillä emme halua valmistaa elementtejä, joita skeittaajat eivät pidä aidosti hyvinä ja toimivina. Janne on lähdössä myös mukaan messuille osana Finture-tiimiä, tuotteiden kehittämisestä vastaava Jussi kertoo tyytyväisenä.
Kangasalan kaupungin elinkeino- ja matkailuyhtiö Business Kangasala Oy sekä Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere Oy ovat tukeneet Finturea messumatkan toteuttamisessa.
– Olemme hakeneet Business Finlandin Exhibition Explorer -rahoitusta, joka on tarkoitettu yritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävien messumatkojen toteuttamiseen. Tuen saamiseksi vähintään neljän samoille messuille osallistuvan kotimaisen pk- tai midcap-yrityksen tulee hakea tukea. Olemme tehneet yhteistyötä kuntien elinkeinoyhtiöiden ihmisten kanssa näiden yritysten löytämiseksi ja näkyvyyden saamiseksi messuhankkeellemme, josta olemme todella innostuneita, myyntijohtaja Emilia Jokijärvi kertoo.
Teksti: Panu Anttila, Business Kangasala Oy
Kuvat: Finture Oy