Resurssitehokkuus on viisautta, vastuullisuus kilpailuetu

Resurssitehokkuus tarkoittaa erilaisten resurssien (luonnonvarat, raaka-aineet, materiaalit, energia, tuotteet, palvelut) käyttämistä harkitusti ja kestävää kehitystä edistävällä tavalla. Kun resurssien käyttöä vähennetään, saavutetaan kustannussäästöjä samalla kun haitalliset ympäristövaikutukset vähenevät ja kilpailukyky paranee.

Jäte on aina kustannus, sivuvirta voi olla tulo.

Liiketoimintahyödyt ja -mahdollisuudet

Resurssitehokkaita vinkkejä eri toimialoille

Resurssitehokkuutta parantavia toimia yrityksissä ovat esimerkiksi materiaalivirtojen hallinta, kestävien ja korjattavien tuotteiden suunnittelu, tuotteiden elinkaarien ympäristövaikutusten arviointi, kierrätyksen ja uudelleenkäytön tehostaminen, biotalouden ja uusituvien energiamuotojen edistäminen sekä yritysten välisen yhteistyön kehittäminen.

Matkailu

Matkailuteollisuudessa kulutetaan eniten energiaa, vettä ja ruokaa. Matkailualan resurssitehokkuuteen liittyy vahvasti myös vastuullisuus, sillä ympäristötietoisuuden lisääntyessä kysyntä vastuullisille matkailupalveluille kasvaa.

Lue lisää

Rakentaminen

Rakentamisen resurssitehokkuuden keskeiset tekijät ovat materiaalien käyttö, rakennuksen energiatehokkuus, jätteiden vähentäminen ja kierrätys rakennuksen elinkaaren eri vaiheissa.

Lue lisää

Valmistava teollisuus

Valmistavan teollisuuden resurssitehokkuus on huolellista materiaalien käytön suunnittelua koko elinkaaren kattaen, jossa hukan ja jätteen muodostuminen pyritään minimoimaan.

Lue lisää

Ajankohtaista

Tapahtumat

Business Tampereen vastuullisuussarja: Vastuulliset liiketoimintamallit

Vastuullisuudesta on tullut keskeinen osa yritysten liiketoimintaa, riskienhallintaa ja strategiaa. Kilpailukyvyn säilyttämiseksi yritysten on panostettava vastuullisuuden johtamiseen ja toteuttamiseen. Tämä tapahtuma...

Business Tampereen Vastuullisuussarja: Hiilijalanjälki-työpaja

Oletko suunnittelemassa yrityksesi päästöjen määrittämistä ja hallintaa? Tule mukaan yrityksen johdolle ja vastuullisuudesta vastaaville suunnattuun työpajaan, jossa opit paremmin ymmärtämään...

Business Tampereen Vastuullisuussarja: Vastuullinen viestintä

Vastuullinen viestintä on nykypäivän organisaatioille keskeinen keino rakentaa luottamusta ja vahvistaa mainettansa. Tapahtumassa käsitellään, miten yritykset ja organisaatiot voivat viestiä...
© Business Kangasala 2024 Creative Crue