Noipack Oy panostaa kasvuun ja kestävyyteen

Noipack on ruoka- ja elintarvikepakkauksia maahantuova perheyritys, jossa töitä paiskitaan koko perheen voimin. Kangasalan Kalliossa toimivalla yrityksellä on paljon potentiaalia kasvuun, sillä yritys on panostanut kestävän kehityksen mukaisiin pakkaustarvikeratkaisuihin.

Toimitusjohtaja Ciro Baruffa on kotoisin Napolista. Hän on syntynyt yrittäjäperheeseen ja kasvanut yrittäjähenkiseksi. Vaimoonsa Pia Rantaseen hän on tutustunut opiskelijavuosinaan. Suomeen pariskunta muutti 1990-luvun lopussa.

Yritystoiminnan aloittaminen on Italiassa hyvin paljon hankalampaa ja byrokraattisempaa kuin Suomessa. Muutettuaan Suomeen Ciro ja Pia perustivat yhdessä yrityksen nimeltään Noi Due (ital. me kaksi). Yritys aloitti toimintansa vuonna 1998 ja yhtiömuoto vaihtui osakeyhtiöksi kaksi vuotta myöhemmin. Nimi vaihdettiin Noipack Oy:ksi 2018.

Yrityksen liiketoiminta on laajentunut markkinointipaperikasseista kohti monenlaisia elintarvikepakkauksia. Aluksi asiakkaat olivat pienempiä, nyt asiakkaina on jo paljon suuria ketjuja.

Ciro ja Christian Baruffan mielestä Kallio on erinomainen paikka yritykselle.

– Yrityksen ydinajatuksena on tarjota asiakkaille hyvään hintaan laadukas tuote sekä palvelu, toteaa Ciro.

Noipackin eniten myydyin tuote on pizzalaatikko. Se oli myös yrityksen yksi ensimmäisistä tuotteista. Kasvusta kertoo hyvin se, että yritystoiminnan alkuvaiheessa yhden pizzalaatikkokontin myyminen kesti 6 kuukautta, nyt myydään jo 70–80 konttia vuodessa.

EU-direktiivi tuo kasvun mahdollisuuksia

SUP eli single-use plastic -direktiivin tavoitteena on vähentää meriin päätyvän muoviroskan määrää kieltämällä ja rajoittamalla kertakäyttömuovin kulutusta. EU:n säätämä direktiivi astuu voimaan heinäkuussa 2021. Tämän vuoksi uusiutuvista raaka-aineista valmistetuilla elintarvikepakkauksilla tulee olemaan entistä suurempi kysyntä.

Ympäristöministeriön julkaisun mukaan Suomessa kulutetaan tällä hetkellä noin 500 miljoonaa kertakäyttöpilliä ja 30–40 miljoonaa take away -ruokapakkausta vuodessa.

Noipackilla on jo olemassa oma NoiBIO-tuotesarja, jonka tuotteet ovat täysin kompostoituvia. NoiBIO-tuotesarjaan kuuluvat take away -pakkaukset ovat valmistettu bagassi-materiaalista, joka valmistetaan sokerituotannon luonnollisesta sivutuotteesta, sokeriruokojen varsista. Bagassi on biohajoava ja maatuu nopeasti, se kestää nestettä ja rasvaa sekä soveltuu hyvin mikroaaltouuniin. Lisäksi NoiBIO -tuoteryhmään kuuluu mm. teollisesti kompostoituvasta CPLA-muovista valmistettuja aterimia sekä erittäin kestäviä paperipillejä.

Noipackin paperipillit eivät pehmene käytössä.

Bagassi-annosrasiat ovat kestäviä ja kompostoituvia.

Noipack on investoinut kasvuun paljon. NoiBIO-tuotesarjan markkinat ovat vielä täysin Suomessa, mutta markkinointia Pohjoismaihin on aloiteltu.

– Jos alalla haluaa kasvaa ja kansainvälistyä, täytyy olla tarjolla koko tuoteryhmä täyden palvelun periaatteella. Elegantilla ja erottautuvalla suunnittelulla voi pärjätä, sanoo Ciro Baruffa.

Noipackin tuotteet tuodaan Euroopasta ja Aasiasta. Kumppanitehtaita on parisenkymmentä ja yhteistyötä on tehty hyviksi havaittujen toimijoiden kanssa useiden vuosien ajan. Noipack suunnittelee itse omat tuotteensa sekä niiden designin, loput tehdään alihankintana. Noipack pyrkii tuotepakkauksissaan omannäköiseen ilmeeseen. Suurin osa myytävistä tuotteista on kuitenkin asiakkaille suunniteltuja tilaustuotteita, joissa on asiakkaan oma logo.

Noipackin tuotepakkauksissa on oma design ja erottuva tyyli. Kuvassa Christian Baruffa.

Oma rauha ja perhekeskeisyys tärkeää

Tällä hetkellä yrityksessä työskentelevät päätoimisesti perheen molemmat pojat, Giuseppe ja Christian Baruffa. He ovat kaksikielisiä ja puhuvat sekä italiaa että kangasalaa.

– Pojista on todella iso apu. He ovat kasvaneet työntekoon ja yrittäjyyteen ja olleet pienistä saakka mukana kaikissa töissä, kertoo Ciro.

Yhteensä yrityksessä työskentelee kuusi henkilöä. Poikien mukana yritykseen on tullut digitaalista markkinointia ja uudenlaisia toimintatapoja. Pia muistelee, kuinka ennen tehtiin kaikki itse ja työpäivät venyivät todella pitkiksi.

– Puhelimella soiteltiin potentiaalisia asiakkaita läpi ja tarjottiin palveluita.

Giuseppe Baruffa Noipackin vuonna 2020 valmistuneessa varastossa, jota laajennetaan jo tänä vuonna.

Baruffan perhe asuu Kangasalla. He tekevät tiiviisti töitä yhdessä ja perheenjäseniä yhdistää yhteinen huumorintaju sekä välittömyys.

– Nyt kun on kiire, jatkamme työasioista puhumista perheen kesken myös vapaa-ajalla. Pyrimme kyllä olemaan puhumatta, sanoo Ciro, ja kertoo myös kotiutuneensa Suomeen hyvin:

– Napolin jälkeen Kangasala on rauhallinen asuinpaikka, täällä saa asua rauhassa ja siihen on jo tottunut. Toki syksy ja pimeys ovat haastavaa aikaa, mutta niin se on varmasti meille kaikille.

Kalliossa kaikki hyvin

Noipackilla on edustavat ja hienot tilat Kallion yritysalueella. Yrityksen toimisto ja varasto ovat valmistuneet loppukeväällä 2020. Maahantuojana yritys tarvitsee isot tilat, jotka toimivat myös välivarastointipaikkana. Esimerkiksi ketjuravintoloihin menevät tuotteet välivarastoidaan ja kuljetetaan ravintoloihin erikseen.

Noipack Oy:n 2020 valmistuneet toimitilat Kalliossa ovat käytännölliset ja edustavat. 

Ennen Kallioon muuttoa Noipackin toimisto sijaitsi Kangasalan keskustassa ja varasto Pälkäneellä. Nyt kaikki toiminnot ovat samassa paikassa.

– Pälkäneellä varastomme oli 600 neliötä, nyt tänä vuonna valmistunut varastomme on 1000 neliötä ja ensi kesälle on jo suunniteltu laajennus. Emme osanneet arvioida volyymia tarpeeksi hyvin uusia tiloja suunnitellessa, kertoo Pia.

Kallio on yritykselle hyvä paikka toimia. Lähellä Tamperetta, mutta ilman ruuhkia.

– Sijainti on todella hyvä, sillä autot saadaan helposti pyörähtämään täällä ja asiakkaalle voidaan toimittaa tilaus vielä saman päivän aikana, toteaa Christian.

Take away -tulevaisuus

Korona hiljensi keväällä kaiken hetkeksi, mutta kysyntä elpyi onneksi nopeasti. Tilausten kannalta kokonaistilanne pysyi tasaisena.  Joidenkin take away -pakkausten kysyntä kasvoi todella paljon, mutta toisten pysähtyi lähes kokonaan. Ihmiset alkoivat tilata ruokaa kotiinsa ja ravintolat halusivat tilata yhä enemmän ruokapakkauksia omalla logolla varustettuna.

– Take away -ruokakulttuuri tulee jäämään myös koronan jälkeen, toteaa Ciro Baruffa luottavaisena.

Take away -pakkausten kysyntä kasvoi koronapandemian aikana.

Tavara tulee tehtaalta edelleen viiveellä, sillä tehtailla on työntekijöitä lomautettuna. Kiina oli keväällä täysin kiinni, esimerkiksi toukokuussa tilatut tuotteet saadaan perille marraskuussa. Aikataulutus on hankalaa ja se on tuonut lisähaastetta sekä lisätyötä. Toisaalta tapaamisia on vähennetty ja asioita hoidetaan yhä enemmän etäyhteyksien välityksellä. Aikaa kuitenkin säästyy, kun sitä ei kulu matkustamiseen.

Tulevaisuudennäkymät yrityksellä ovat hyvät. Pakkauksia tullaan aina tarvitsemaan ja vielä on paljon muovituotteita, jotka tullaan korvaamaan kestävämmillä ratkaisuilla. Baruffan perheyritys on mukana kasvussa positiivisella uskolla. Heillä on tahtoa kasvattaa liiketoimintaansa ja olla mukana kehittämästä uudenlaisten biopakkausten vallankumousta.

 

Teksti: Senni Jalonen
Kuvat: Ismo Santapukki

 

© Business Kangasala 2024 Creative Crue