Remonttiliiketoiminnan digitalisaatio ja ostamisen siirtyminen verkkokauppaan

Ville Pihlajamäki

kehitysjohtaja, Fiksupinta Oy

Perustimme Fiksupinta Oy:n vuonna 2019, tarkoituksena tuoda remonttialalle uusia tuulia vanhojen kangistuneiden kaavojen tilalle. Olimme jo pitkään miettineet miten on mahdollista, että voit tilata nettikaupoista melkein mitä vain, mutta pienetkin remonttitarpeet vaativat aina suurehkon operaation aina tarjouspyynnöistä urakkakatselmuksiin.

Kehitimme oman laajan kokemuksemme pohjalta yksinkertaisia palvelupaketteja, joissa urakan hinta perustuu pääosin käsiteltäviin neliöihin.

Esimerkiksi maalausurakat, laminaattiasennukset ja kattopesut- sekä pinnoitukset olivat meillä jo ennen verkkokauppaakin aina neliöhinnoiteltuja, joten oli kohtalaisen helppo näiden pohjalta luoda perusta hintalaskureille. Hintaamme ei ikinä ole vaikuttanut esimerkiksi asiakkaan ikä tai sukupuoli, joten hintamme voi olla avoimesti näkyvillä nettisivuilla.

Loppusyksyllä 2020 päätimme julkaista nettisivuillemme ensimmäisen hintalaskurin, joka koski kylpyhuoneiden silikonisaumojen vaihtoa. Kyllästyimme siihen, että käytimme kallisarvoista aikaamme juosten kylpyhuonekatselmuksilla, vaikka pelkästään silikonisaumojen ikä kertoi niiden vaihtotarpeesta. Oli siis yhdentekevää kävimmekö paikanpäällä vai emme, saumat olivat jokatapauksessa vaihtokunnossa.

Silikoninvaihtourakka on luonteeltaan pienehkö ja muutaman sadan euron arvoinen, joten katselmuskäynnit söivät niistä keikoista sen pienenkin katteen. Hintojen nosto olisi vaikuttanut asiakasmääriin, joten jotain piti keksiä.

Nyt toistasataa silikonisaumanvaihtokokemusta rikkaampana voimme todeta, että osuimme kultasuoneen.

Päätimme tässä vaiheessa rakentaa hintalaskurit kaikille tarjoamillemme palveluille.

Koska olimme kerryttäneet kokemusta jo sadoista urakoista, oli helppoa välttää sudenkuoppia ja miettiä millaisia tariffeja tarvitsemme hinnoitteluun kunkin urakan kohdalla. Lopputuloksena on se, että kaikkien tarjoamiemme urakoiden hinnat löytyvät nettisivuiltamme. Kaikkia urakoita ei tietenkään voi absoluuttisesti hinnoitella laskurin mukaan, esimerkkinä Lahdessa eräässä saaressa tehty huvilan kattopesu. Sinne kun kuljetettiin nostimet ja pesurit proomulla, ja urakka kesti kolminkertaisesti normaaliin verrattuna.

Saarikeikat ja vastaavat eivät kuitenkaan ole arkipäivää, joten emme aio sellaisia varten rakentaa omaa saraketta laskureihin.

Olemme säästäneet satoja työtunteja ja tuhansia ajettuja kilometrejä verkkokaupan ansiosta. Yhteydenotot päätyvät melko suurella prosentilla kaupantekoon, kun hinta on asiakkaalla usein jo valmiiksi tiedossa ennen yhteydenottoa, eikä yllätyksiä pääse syntymään.

Saimme edellisen vuoden aikana yhteistyökumppaneiksemme mm. Suomen vuokranantajat Ry:n sekä muutaman ison kiinteistösijoitusyrityksen, joiden on todella helppoa ja vaivatonta tilata nopea remontti esimerkiksi vuokralaisen vaihtuessa.

Hintalaskurien, verkkokaupan, isojen asiakkaiden ja onnistuneen markkinoinnin ansiosta miltei nelinkertaistimme liikevaihtomme vuonna 2021 yli 600 000 euroon.

Tästä onnistumisesta innostuneena, olemme jo aloittaneet seuraavan digitaalisen kehityshankkeen.

© Business Kangasala 2024 Creative Crue