Business Kangasalan yritysten aamukahvitilaisuus kokosi perjantaina 10.10. yrittäjiä ja yritysten edustajia Kangasala-talolle. Aamun aiheena oli visuaalinen markkinointi, ja saimme kuulla kaksi inspiroivaa puheenvuoroa alan ammattilaisilta: Villecomin Ville Lehtimäeltä ja Videopalojen Jarmo Tanskaselta.
3D-animaatiot – Näytä se, mitä ei vielä ole
Ville Lehtimäki avasi tilaisuuden kertomalla, miten 3D-animaatiot voivat mullistaa markkinoinnin. Niiden avulla voidaan havainnollistaa tuotteita ja ratkaisuja, joita ei ole vielä olemassa – tai joita olisi esimerkiksi mahdotonta esitellä messuilla.
Yhtenä esimerkkinä Ville esitteli Bobi-animaatiohahmoa, jonka avulla postilaatikoiden myynti Japanissa kasvoi peräti 150 %.
Interaktiivinen 3D on tehokas tapa houkutella asiakkaita: värit, osien vaihtaminen ja lisäosat näkyvät heti.
Ville muistutti, että hyvin tehty animaatio voi olla ratkaiseva kilpailuetu: “Pitää suunnitella ja tehdä hyvin, kohdentaa eikä esitellä kaikkea kerralla.”
Lyhytvideot – Miksi ne toimivat?
Jarmo Tanskanen puolestaan pureutui lyhytvideoiden voimaan. Sosiaalisen median aikakaudella pystysuuntaiset, nopeat ja aidot videot ovat tehokas tapa tavoittaa asiakkaita.
Top-3 strategia lyhytvideoille:
- Edut heti – koukku alkuun ja katsojan huomion kiinnittäminen.
- Autenttisuus – rehellisyys, epätäydellisyys ja pilke silmäkulmassa.
- ’Micro learning’ – arvo alle 30 sekunnissa.
Lisäksi Jarmo esitteli suosittuja lyhytvideogenrejä, kuten Insight drop (nopea vinkki), Behind the pitch (kulissien takaa) ja Tool demo (näytä miten teet sen).
Kasvot ja tarinat ratkaisevat
Sekä Ville että Jarmo korostivat, että ihmiset kiinnostavat enemmän kuin seinät. Yrityksen johtaja voi toimia brändin kasvona ja tuoda viestintään auktoriteettia ja inspiraatiota.
Tilaisuus tarjosi runsaasti konkreettisia ideoita ja herätti vilkasta keskustelua.
Kiitos kaikille osallistujille – nähdään seuraavilla aamukahveilla!