Suodatinmestarit mukavalla kasvu-uralla – Verkkokauppaan ja asiakaskokemukseen panostaminen on kannattanut
4.6.2021Suodatinmestarit Oy on Kangasalan Kalliossa toimiva yritys, jonka varastolta lähtee suodattimia matkaan ympäri Suomen – ja jonkin verran ulkomaille asti. Yrityksellä on helposti lähestyttävä ja asiakasystävällinen verkkokauppa, jonka kehittämisestä yrittäjä Petri Leisio on hyvin innostunut.
Yritys on aikoinaan perustettu Pyynikin Trikoolle, mutta muuttanut sittemmin lähemmäs omistajansa asuinpaikkaa. Nykyisissä tiloissa Kangasalan Kalliossa Leision yritys on toiminut nyt vuoden.
– Kangasala on yrittäjälle hyvä paikka ja Kallio erinomainen! Täältä on kaikkialle hyvät yhteydet, intoutuu Petri Leisio kehumaan yrityksensä sijaintia.
Suodatinmestarit Oy tarjoaa kaikenlaisia ilmanvaihdon suodattimia; kaikki suodatinsarjat taloihin ja asuntoihin, pussisuodattimet isompiin kiinteistöihin sekä erilaiset suodattimet teollisuuden tarpeisiin. Yrityksen palveluihin kuuluu myös suodatinten vaihtotyö, jota tehdään pääkaupunkiseutua myöten. Asiakkaat ovat hyvin erilaisia; isoista pörssiyhtiöistä yksittäisiin kuluttaja-asiakkaisiin. Taloyhtiöasiakkaita on myös paljon.
Yrityksen omistajan Petri Leision lisäksi Suodatinmestarit Oy:llä on muutama henkilö myyntityössä ja kokopäiväinen asentaja. Lisäksi Leision oma tytär on usein auttamassa tuotteiden paketoinnissa. Tällä hetkellä etsinnässä on digitaalisen myynnin ja markkinoinnin osaaja.
Petri Leisio on aikoinaan palkkatyössä ollessaan haaveillut yrittäjyydestä. Nyt hän on enemmän kuin tyytyväinen yrittäjänä.
Asiakas on tärkein
Petri Leisiolle kaikki asiakkaat ovat yhtä tärkeitä ja isot sekä pienet asiakkaat ovat samalla viivalla. Yrittäjän asiakaspalveluasenteesta kertoo paljon se, että monet verkkokauppaan tottumattomat soittavat tilauksensa edelleen puhelimitse. Leisio saattaa edellisessä puhelussa hieroa isoja kauppoja, ja seuraavassa sopia yhden suodattimen postittamisesta – ja aina erinomaisella asiakaspalveluasenteella.
– Asiakkaan arvostaminen on hyvin tärkeää. Asiakkaan tulee aidosti kokea, että hänestä välitetään.
Petri Leisio kertoo, että on hän saanut arvokasta kokemusta asiakaspalvelusta edellisestä työstään kuluttaja-asiakkaiden parissa. Myös verkkokaupan asiakaspalvelussa voi olla joustava.
– Yksikin asiakas oli jättänyt tilauksensa noutamatta ja se palautui takaisin tänne varastolle. Soitin asiakkaalle ja kysyin, että miksi näin oli käynyt. Asiakas oli vain unohtanut noutaa paketin. Lähetin sen sitten hänelle maksuttomasti uudelleen, kertoo Petri.
Suodattimissa on paljon standardikokoja, mutta myös hyvin kirjava ja lukuisa joukko mitä erilaisempia malleja. Verkkokaupassa on tarjolla noin 400 erilaista tuotetta, ja niiden lisäksi löytyy tuhansia lisää. Silti viikoittain tulee eteen jokin uusi malli, jonka asiakas tarvitsisi.
– Sitä lähdetään sitten etsimään ja aina löytyy sopiva ratkaisu. Kymmenen vuoden toiminta-aikana on voinut laskea yhden käden sormilla tilanteet, joihin ei ole löytynyt ratkaisua, kertoo Petri Leisio.
Erilaisia suodatinmalleja on lukematon määrä, ja joka viikko tulee eteen uusia malleja, joita asiakkaat tarvitsisivat.
Verkkokaupan pitäminen on jatkuvaa kehittämistyötä
Pienikin verkkokauppa voi menestyä, kunhan sen konsepti on kunnossa ja oikea markkina tunnistettu. Verkkokaupan menestyksen ydin on asiakaslupaus; se miten ollaan asiakkaalle merkityksellinen, muista erottuva sekä uskottava.
Petri Leisio on satsannut paljon omassa verkkokaupassaan asiakaskokemukseen. Hinnoittelu on kilpailukykyistä, suodattimille luvataan 100 prosentin tyytyväisyystakuu ja asiakkaat voivat maksaa laskun vasta tuotteen saatuaan. Myös tilaaminen on tehty mahdollisimman helpoksi ja sivut ovat asiakkaalle selkeät sekä informatiiviset. Nopeudesta on saatu paljon positiivista palautetta.
– Tänä päivänä nopea toimitus on se juttu. Meiltä tuotteet lähtevät asiakkaalle viimeistään tilausta seuraavana päivänä. Nopeaan toimitukseen tulee panostaa, sillä asiakkaat osaavat jo vaatia nopeutta, mainitsee Leisio.
Petri Leisio on innoissaan verkkokaupan kehittämistyöstä ja hän näkee sen positiivisena jatkumona. Jatkuva kehittäminen on kykyä reagoida niin asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin kuin ympäristönkin muutoksiin.
– Kehittämistyötä on paljon edessä! Se, että valmista ei tule koskaan, on haastava ja innostava oivallus!
Petri Leisio on osallistunut myös Business Finlandin B2B-verkkokaupan kehittämisprojektiin. Tulevaisuuden haaveena omaan verkkokauppaan ovat kieliversiot sekä räätälöity hinnoittelu. Markkinoinnissa Leisio hyödyntää paljon sosiaalista mediaa. Google Ads on kuin yksi työntekijä ja SEO yhteistyökumppani.
Verkkokaupasta tulee tilauksia hyvin vaihtelevasti. Pakatut tuotteet kootaan Postin rullakoihin, joita varastolta lähtee päivittäin yhdestä kahteentoista.
Yrittäjyys on antoisaa ja tulevaisuus valoisa
Petri Leisio on ehtinyt toimia jo yli 10 vuotta suodattimien parissa. Hänellä oli aikaisemmin muutama muukin yritys, mutta suodattimet veivät lopulta kaiken ajan ja hän päätti keskittyä niihin.
Panostaminen suodattimiin on kannattanut. Miljoonan liikevaihtoon päästään tänä tai viimeistään ensi vuonna.
– Tulevaisuus näyttää valoisalta. Suodattimien osto ei ole kertaluonteinen juttu, ja yrityksen kasvu perustuu juuri tähän. Markkinat kasvavat koko ajan, kun uusia taloja rakennetaan. Tavoitteena on vielä kansainvälistyminen, kertoo Leisio.
– Yrittäminen on mielenkiintoista ja antoisaa. Yrittämisessä on tärkeää myös jatkuvuus; kun oman tontin hoitaa tyylikkäästi, se takaa pitkät asiakassuhteet, kertoo Petri Leisio.
Suodatinmestarien myymälä on avoinna arkipäivisin Kangasalan Kalliossa.
Teksti:
Senni Jalonen
Kuvat:
Ismo Santapukki